بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان، روشی از بازاریابی است که در آن برند تلاش دارد با انجام تکنیک‌ها و راهکارهای مختلف، کاری کند که مخاطبان در موردش با یکدیگر صحبت کنند.

همه ما قطعا تا الان جزو یک برنامه بازاریابی دهان به دهان بوده‌ایم؛ زمانی است که به دلیل کیفیت بالا، قیمت پایین یا هر دلیل دیگر، خرید از یک برند را به دوستان و آشنایان‌مان پیشنهاد داده‌ایم.

بازاریابی دهان به دهان

تکنیک های بازاریابی دهان به دهان

1- تولید محتوا

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین ایده‌ها برای بازاریابی دهان به دهان، تولید محتوا، چه در سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی است.

اگر واقعا هدف‌تان مورد توجه قرار گرفتن و بیشتر دیده شدن است، باید محتوای متفاوت تولید و منتشر کنید.

مثلا ما در نیوزباکس سعی می‌کنیم برای رسیدن به چنین هدفی، از مثال‌های واقعی در مقالات استفاده کنیم یا مثلا بعضی برندها به شدت در اینستاگرام روی تولید محتوای تصویری جذاب تمرکز می‌کنند.

2- تشویق به تولید محتوا!

راهکار بعدی این است که مخاطبان را به تولید محتوا تشویق کنید. یعنی چه؟ در واقع شما باید یک یا چند استراتژی انتخاب کنید که باعث شود مخاطبان در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، در موردتان صحبت کنند.

3-    سوشال لیسنینگ

یکی دیگر از راهکارها، سوشال لیسنینگ است. این یعنی هر روز شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید، فرصت‌ها را زیرنظر داشته باشید و در فرصت مناسب خودتان را معرفی کنید.

همینطور با سوشال لیسنینگ می‌توانید به دغدغه و حتی اعتراض مخاطبان گوش کرده و قبل از ایجاد فاجعه برای برندتان، جلوی آن را بگیرید.

4–    یافتن ایده‌های ناب

روزی یک کارخانه تولید رب در تبلیغاتی که در تبلیغاتش گفت: ما قبل از درست کردن رب، پوست گوجه‌ها را می‌کنیم و همین مطلب دهان به دهان چرخید و فروش‌شان را افزایش داد.

این در حالی بود که همه کارخانه‌های تولید رب ابتدا پوست گوجه‌ها را می‌کنند!

این داستان به ما نشان می‌دهد که خیلی مواقع چیزی که حتی بیشتر از داشتن مزیت رقابتی اهمیت دارد، این است که بتوانید به خوبی در مورد جزییاتی که ممکن است بیان‌شان برای مخاطبان جذاب باشد صحبت کنید.

نمونه‌ی ایده ی ناب دیگر، تبلیغات تپسی است که مدت ها سر زبان افتاده بود.

این مطلب برشی بود از مقاله «بازاریابی دهان به دهان چیست؟ 7 تکنیک اثرگذار در WOM»