تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی

به بررسی و ارزیابی ساختار شبکه‌ای از انسان‌ها که با خطوط ارتباطی به یکدیگر متصل هستند تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌گویند.

منظور از خطوط ارتباطی، همان روش‌هایی است که به وسیله آن با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در اینجا صرفا بر پلتفرم‌ها (اینستاگرام، توییتر، تلگرام و…) تمرکز داریم و راجع‌به تحلیل روابط کاربران در این فضا صحبت می‌کنیم.

تحلیل شبکه های اجتماعی

تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

وقتی صحبت از مزیت‌های تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی می‌شود، موارد زیادی بیان می‌شود. اما سؤال اینجاست که شما دقیقاً باید به دنبال چه مزیت‌ها و اطلاعاتی باشید؟

در تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی، شما باید به این سؤالات پاسخ دهید:

◄ مخاطب مورد نظر شما کیست؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوال لازم است به اطلاعاتی مانند جنسیت، تحصیلات، اطلاعات شغلی، سن، محل سکونت، سرگرمی‌ها و علایق او فکر کنید.

◄ شبکه ‌های اجتماعی مورد علاقه او چیست؟

آیا سرمایه‌گذاری در استراتژی بازاریابی برای اینستاگرام عاقلانه است؟ شاید اکثریت مخاطبان شما در توییتر فعال باشند.

تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

◄ چه نوع محتوایی با مخاطب هدف شما بیشتر هماهنگ است؟

آیا مخاطب شما بیشتر با عکس تعامل برقرار می‌کند یا با فیلم؟ مخاطبان شما بیشتر چه نوع محتوایی را به اشتراک می‌گذارد؟

◄ افراد تأثیرگذار حوزه فعالیت شما چه کسانی هستند؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از قدرتمندترین انواع کمپین‌های بازاریابی است. کلید موفقیت یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، انتخاب فرد مناسب برای همکاری است.

نگاهی به افرادی بیندازید که درباره صنعت، محصولات و خدمات شما صحبت کرده‌اند و گزینه مناسب را از میان پرمخاطب‌ترین آن‌ها انتخاب کنید.

◄ میزان دسترسی (Reach) پست‌‌ها در شبکه‌ های اجتماعی چقدر است؟

پاسخ به این سؤال میزان موفقیت پست‌هایتان را به شما نشان می‌دهد. هر چه تعداد ریچ یا دسترسی پست شما بیشتر باشد، شما به هدف خود نزدیک‌ترید.

همچنین با تجزیه و تحلیل پست‌های رقبا، می‌توانید تلاش‌های آن‌ها را در بازاریابی شبکه های اجتماعی ارزیابی کنید.

تحلیل شبکه های اجتماعی را چگونه انجام دهیم؟

در تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی ما با داده‌های زیادی روبه‌رو هستیم. جمع‌آوری بسیاری از این داده‌ها بدون کمک گرفتن از ابزارها، غیرممکن است.

یکی از بهترین ابزارهایی که می‌تواند به شما کمک کند ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی است.

یک ابزار پایش شبکه های اجتماعی از تمام رسانه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام، توییتر، آپارات و تلگرام نام‌های برند و محصولات شما را جمع‌آوری می‌کند.

شما در این ابزارها نام برند خود را تعریف می‌کنید، سپس هر زمان که محتوایی در شبکه های اجتماعی منتشر شود که دارای این کلمات باشد، برای شما جمع‌آوری می‌کند.

تحلیل شبکه های اجتماعی را چگونه شروع کنیم؟

تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی را با شنیدن شبکه های اجتماعی (سوشال لیسنینگ) شروع کنید.

کلمات کلیدی و مهمی را که می‌خواهید در شبکه های اجتماعی مختلف پایش کنید، مشخص کنید.

پیشنهاد ما این است که حتما کلمات زیر را در لیست خود قرار دهید:

 نام شرکت، برند و محصولات: برای دیدن تمام مطالبی که درباره برند و کسب‌وکار شما منتشر می‌شود، حتی زمانی که شما را منشن نکرده باشند.

 هشتگ برند: برای نظارت بر انتشار پیام برند شما در رسانه‌های اجتماعی.

 هشتگ رویدادها و کمپین‌ها: برای آنکه عملکرد یک کمپین را در یک بازه زمانی مشخص ارزیابی کنید.

 اصطلاحات مربوط به صنعت و کسب‌وکار شما: به عنوان مثال، اگر من مالک یک شرکت تولید رژ لب هستید، کلماتی مانند “برق لب”، “براق”و “آرایش” را هم برای پایش انتخاب کنید.

پس از انتخاب کلمات و انتخاب یک ابزار مناسب برای پایش شبکه های اجتماعی، کلمات خود را در آن‌ها تعریف می‌کنید، سپس هر روز پس از چک کردن ایمیل، حساب کاربری خود در ابزار پایش شبکه های اجتماعی را هم چک می‌کنید.

پس از انتشار محتوایی در شبکه های اجتماعی که کلمات کلیدی شما در آن‌ها به کار رفته، ابزار آن کلمه را در حساب کاربری برای شما جمع‌آوری می‌کند.

شما هم می‌بینید، روی آن کلیک می‌کنید و به آن محتوا دسترسی پیدا می‌کنید و در صورت نیاز واکنش مناسب نشان می‌دهید.

دقت داشته باشید که ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی داده‌های گذشته را جمع‌آوری نمی‌کنند و فرایند تحلیل، از لحظه‌ای که شما یک پروژه را ایجاد می‌کنید آغاز می‌شود. به همین دلیل ضروری است که پروژه خود را قبل از شروع یک کمپین راه‌اندازی کنید.

در تحلیل شبکه های اجتماعی باید چه سنجه‌هایی را در نظر بگیریم؟

معیارهای شما برای تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی، بستگی به هدفی دارد که می‌خواهید به آن برسید.

مثلا برای اندازه‌گیری میزان آگاهی از برند خود، باید معیارهای متفاوتی را در نظر بگیرید و ببینید که آیا نتایج کمپین‌های آگاهی از برند شما را به طور کامل تحلیل می‌کنند یا خیر.

4 سنجه تحلیل شبکه های اجتماعی

به طور کلی سنجه‌های زیر را می‌توانید در تحلیل شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید:

۱- حجم منشن‌‌ها

معنای تحت‌الفظی منشن «ذکر» است. هر وقت درباره برند یا محصول شما صحبتی شود (پستی منتشر شود) یک منشن صورت گرفته است.

حجم منشن‌ها به شما می‌گوید که چند بار نام برند، هشتگ یا کلمات کلیدی دیگر شما، استفاده و یا جستجو شده است.

این معیار، نقطه شروع شما در تحلیل شبکه های اجتماعی است. هدف نهایی هر برندی از حضور در رسانه های اجتماعی، بالا بردن آگاهی نسبت به نام تجاری است؛ شناخته شدن برند در بین مخاطبان فعلی و بالقوه جدید.

هرچه افراد بیشتری در مورد برند شما صحبت کنند، حجم منشن‌ها بیشتر می‌شود.

ممکن است این صحبت‌ها به خاطر محصول جدید شما باشد یا به خاطر شایعه‌ای که راجع‌به برندتان در حال پخش شدن است.

بنابراین بالا رفتن حجم منشن، یک کلید هشدار است که باید حواستان به آن باشد.

۲- احساسات

برای تحلیل صحیح حجم منشن‌ها، به مجموعه‌ای از داده‌ها نیاز دارید. یکی از این داده‌ها احساسات پیرامون منشن‌های شماست.

به معنای دیگر باید ببینید که این محتواها دارای چه احساسی هستند؟ آیا همراه با احساس منفی منتشر می‌شوند یا احساس مثبتی از برندتان ترویج می‌دهند؟

تجزیه و تحلیل احساسات شبکه های اجتماعی به شما می‌گوید که کاربران چه حسی درباره برند شما دارند.

اگر شاهد افزایش ناگهانی منشن‌های منفی در مورد نام تجاری، محصول یا خدمات خود هستید، مراقب باشید که یک بحران در کمین است.

۳- میزان دسترسی (Reach)

دسترسی به پست‌های شما، نشان می‌دهد که مخاطبان شما کجا حضور دارند و انتظار دارند چه نوع محتوایی را از برند شما ببینند.

آیا مخاطبان به محتوای شما واکنش نشان می‌دهد یا خیر؟

آیا باید زمان و تلاش بیشتری برای ایجاد یک حضور قوی در رسانه های اجتماعی صرف کنید یا آن‌ها نقش کم‌رنگی در این زمینه دارند و نیازی به افزایش این حضور نیست؟

اگر حساب‌های کاربری شما تاکنون آوازه خاصی برای شما ایجاد نکرده است، می‌توانید فعالیت خود را افزایش دهید، محتوای جالب و باکیفیت تولید کنید، با دنبال‌کنندگان تعامل داشته باشید و کمپین‌های بازاریابی راه‌اندازی کنید.

اگر زمان برای شما مهم است، می‌توانید با اینفلوئنسرهای حوزه فعالیت خود همکاری کنید.

۴- سهم صدا

سهم صدا یکی از مهم‌ترین سنجه‌های شبکه ‌های اجتماعی است.

سهم صدا به شما می‌گوید که چند درصد از کل بحث‌های آنلاین توسط یک حساب کاربری مشخص آغاز شده است.

هر چه سهم صدا بیشتر باشد، حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذارتر است در نتیجه مشتریان بالقوه، برند شما را به عنوان یک پیشرو در صنعت در نظر می‌گیرند و همین در نهایت منجر به ایجاد سرنخ‌های جدید می‌شود.

چرا تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی بخشی ضروری استراتژی بازاریابی شما است؟

اگر بتوانید فعالیت‌های بازاریابی خود را اندازه‌گیری کنید، می‌توانید آن‌ها را بهبود دهید. ازآنجایی‌که چشم‌انداز شبکه های اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر است، مهم است که به‌روز باشید.

حتی کوچک‌ترین تغییرات در الگوریتم‌های شبکه های اجتماعی می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر حضور شما در رسانه های اجتماعی داشته باشد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن newsbox-end-quote3-1024x103.png است
تجزیه و تحلیل فعالیت‌های رسانه های اجتماعی شما می‌تواند به شما در جلوگیری از کاهش تعامل و در نتیجه کاهش هدر رفتن سرمایه کمک کند.

 با تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی می‌توانید تغییرات را تشخیص دهید و آن‌ها را از مشکلات و چالش‌ها متمایز کنید.

در دنیای رسانه های اجتماعی که مدام در حال تغییر است، به صورت مداوم باید انگشت‌تان را روی نبض شبکه های اجتماعی نگه دارید تا به اهداف بازاریابی خود برسید.