یکی از اهداف مهم گوگل، کشف علایق کاربران است تا بتواند بر اساس نیاز آنها بهترین نتایج را در هنگام جستوجو در اختیارشان قرار دهد. گوگل از روشهای مختلفی برای شناخت علایق کاربران خود استفاده میکند.
با رونق شبکه های اجتماعی در بین مردم، گوگل برای سایتها و مقالاتی که در شبکههای اجتماعی مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرند، امتیاز قائل میشود و آنها را به افراد بیشتری نمایش میدهد.
این امتیاز پاداش کسانی است که با فعالیتهای خود در شبکه اجتماعی رضایت کاربران را جلب کردهاند.
گوگل این توجه و استقبال را نشانهی رضایت مردم میداند و احتمال میدهد این کسبوکار میتواند میزبان خوبی برای کاربرش باشد.
بنابراین به سوشیال سیگنال ها یا علامتهایی که از شبکه های اجتماعی دریافت میکند، توجه ویژهای دارد و آنها را به عنوان «بک لینک» برای سایت قلمداد میکند.
سوشیال سیگنال روش بسیار راحتی برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک و با کیفیت بالا است و کمک زیادی به ارزشمندتر شدن صفحات وبسایت شما میکند.
سوشیال سیگنال به چه دردی میخورد؟!
ما سه تا از مهمترین دلایل اهمیت سوشال سیگنال را برای شما توضیح میدهیم:
1- سئوی سایت
مهمترین تاثیر سوشیال سیگنال، تاثیرش روی موتورهای جستوجو و سئو است.
گوگل و دیگر موتورهای جستوجو یکسری فاکتورها (مثل تعداد بازدید، میزان ماندن در صفحه، تعداد لینک دریافتی از سایتهای دیگر و…) را تعیین کرده و بر اساس آنها برای صفحات وبسایتها رتبه در نظر میگیرد.
خب طبیعتا هر چه یک صفحه رتبه بهتری بگیرد، توسط تعداد بیشتری دیده میشود.
وقتی پستهای شما در شبکه های اجتماعی هم مورد توجه مخاطبان قرار میگیرد، یعنی محتوای ارزشمندی دارید که لایق بیشتر دیده شدن است. گوگل هم آن پست ها را به افراد بیشتری نشان میدهد.
2- برندسازی
فایده بعدی سوشیال سیگنال، برندسازی است.
وقتی پست شما در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد، به تبع افراد بیشتری با برندتان آشنا میشوند. شاید آنجا یک نقطه شروع خوب برای آشنایی با برند شما باشد و باعث شود مخاطبان زیادی تصمیم بگیرند به سایت شما سر بزنند و حتی از شما محصولی بخرند.
افزایش ترافیک مستقیم سایت، یکی از فاکتورهایی است که به گوگل میفهماند برند محبوبی هستید و باید رتبه بهتری به شما بدهد.
3- منشن بدون لینک
یکی دیگر از فاکتورهای سئو، چیزی به اسم منشن بدون لینک است. این فاکتور به این موضوع اشاره میکند که میزان محبوبیت شما، به دیده شدن نام برندتان در سطح وب بستگی زیادی دارد.
حالا وقتی به کمک سوشیال سیگنال ها (لایکها، کامنتها، اشتراکگذاریها) نام برندتان در اکانتهای مختلف آورده میشود، گوگل اعتبار بیشتری برایتان در نظر میگیرد.
این مطلب برشی بود از مقاله «سوشیال سیگنال چیست؟ 8 تکنیک Social Signal برای سال 2022» در مجله نیوزباکس.