بازاریابی رسانههای اجتماعی یعنی استفاده از بستر رسانههای دیجیتال برای ارتباط با مخاطبان. کسبوکارها برای گسترش نام تجاری خود، افزایش ترافیک وب سایت و در نهایت افزایش فروش، نیاز به این ارتباط دارند و کجا بهتر از شبکههای اجتماعی برای برقراری و حفظ این ارتباط؟
در ادامه 5 پایه بازاریابی رسانههای اجتماعی را نام میبریم:
1- استراتژی
قبل از اینکه وارد عمل شوید و چیزی در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، بیایید یک قدم به عقب برداریم و یک نگاه کلی به مسیر پیش رویتان بیندازیم. اولین قدم این است که در مورد استراتژی خود فکر کنید.
- هدف یا اهداف شما چه هستند؟
- میخواهید روی کدام شبکه های اجتماعی تمرکز کنید؟
- چه نوع محتوایی را می خواهید به اشتراک بگذارید؟
2- برنامهریزی، تولید و توزیع محتوا
بازاریابی شبکه های اجتماعی مخصوصا برای کسبوکارهای متوسط و کوچک معمولاً با حضور مداوم آنها در شبکه های اجتماعی آغاز میشود. این قدم بزرگ و موثری است، چراکه هماکنون نزدیک به 3 میلیارد نفر (3،000،000،000) از رسانه های اجتماعی استفاده میکنند و حضور در شبکه های اجتماعی به برند فرصت میدهد تا توسط مشتریان آیندهاش کشف شود.
برای اینکه تعداد بازدید محتواهای خود را به بالاترین حد ممکن برسانید، باید محتواهایی با موضوعات جذاب (جذاب از نظر مخاطبان) و در زمان مناسب (زمانی که بالاترین تعداد مخاطبانتان آنلاین هستند) منتشر کنید. اما از کجا بدانیم مخاطبان ما از جه موضوعاتی استقبال میکنند؟ یا چه زمانی بیشترین بازدید را دارند؟
3- شنیدن و برقراری تعامل
به مرور دنبالکنندگان شما در رسانه های اجتماعی افزایش پیدا میکنند و به همان میزان گفتوگو درباره نام تجاری شما هم افزایش پیدا میکند. مردم در مورد پستهای شما نظر میدهند. شما را در پستهای خود تگ میکنند یا به شما پیام میدهند. گاهی هم بدون اینکه شما را تگ کنند، از محصول یا خدمات شما صحبت میکنند.
از آنجاییکه هدف شما از حضور در شبکه های اجتماعی ایجاد آگاهی یا افزایش فروش بوده است و این هدف با برقراری و حفظ ارتباط با مشتریان محقق میشود، لازم است حواستان به صحبتهای مخاطبان و مشتریانتان باشد.
4- تجزیهوتحلیل
از کجا بدانیم مسیری که پیش میرویم مسیر درستی است؟ درستیاش را چگونه بسنجیم؟ با آمار و ارقام!
در هیچ یک از مراحل رشد و توسعه کسب و کار، از جمله بازاریابی شبکه های اجتماعی بدون مطالعه کاری انجام نمیدهیم. خیلی مهم است که در هر مرحله آمار فعالیتها را بررسی و یادداشت و با آمار هفته گذشته یا ماه گدشته مقایسه کنید.
در مقایسه با ماه گذشته میزان اینگیجمنت پستهای شما افزایش پیدا کرده است؟ چه تعداد منشن مثبت دریافت کردهاید؟ چند نفر از هشتگ برند شما استفاده کردهاند؟ به طور کلی احساس مخاطبان درباره برند و محصولات شما چیست؟
5- تبلیغات
اگر برای بازاریابی شبکه های اجتماعی بودجه بیشتری دارید، آن را در تبلیغات هزینه کنید. تبلیغات این امکان را ایجاد میکند تا مخاطبان بیشتری نسبت به کسانی که شما را دنبال میکنند، جلب کنید.
در بسترهای جدید تبلیغاتی میتوانید دقیقاً مشخص کنید که تبلیغات خود را به چه کسانی نمایش دهید. میتوانید مخاطبان هدف خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی، علایق و موضوعاتی که بیشتر جستوجو میکنند، نوع سیستمعامل یا مرورگر آنها و رفتارهایشان در فضای مجازی انتخاب کنید.
در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی، بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از روشهای مقرون به صرفه محسوب میشود. حضور در این بستر، انتشار محتوا و ارتباط بیواسطه با مخاطبان کاملا رایگان است.
این مطلب خلاصهای بود از مقاله «بازاریابی شبکه های اجتماعی». متن کامل مقاله را در مجله نیوزباکس مطالعه کنید.