حجم محتواهایی که این روزها در شبکههای اجتماعی دریافت میکنیم، آنقدر بالاست که بهسختی میتوانیم محتوای مورد نیازمان را پیدا کنیم. فردی که بدون دقت در حال مرور صفحه اینستاگرام خود است، احتمالا درصد بیشتر محتواها را نمیبیند و فقط روی محتواهایی توقف میکند که توجهش را جلب کنند.
وقتی دربارهی اثربخشی تبلیغات در شبکههای اجتماعی صحبت میکنیم، منظورمان این است که از چه موضوعات و چه محتوایی استفاده کنیم که توجه مخاطب را جلب کنیم. بنابراین مهمتر از اینکه چگونه فیلم تبلیغاتی بسازیم یا از کدام اینفلوئنسر در تبلیغات خود استفاده کنیم، این است که چه تبلیغاتی برای مخاطبان ما مناسب است یا بهبیانبهتر، مخاطبان ما به چه تبلیغاتی توجه بیشتری نشان میدهند. برای اینکه پیدا کنیم که از چهچیز در تبلیغات خود صحبت کنیم، باید ابتدا مخاطب را بهخوبی بشناسیم.
در این مقاله میخواهیم به این پرسش پاسخ بدهیم که چهچیزی باعث میشود مردم تحتتأثیر تبلیغات در شبکههای اجتماعی، دست به کاری بزنند که ما انتظار داریم. پاسخ این پرسش مهم، به شما توانایی میدهد که تبلیغاتی مشتریساز بسازید. با ما همراه باشید تا با ارائه چند ترفند، به این پرسش پاسخ دهیم.
برای بهدستآوردن چه کسی دارید تلاش میکنید؟
قانون طلایی تبلیغات این است: مخاطبان خود را بشناسید و از رسانههای خود برای صحبت مستقیم با آنها استفاده کنید. درغیراینصورت شما عملاً از مردم دعوت میکنید که از محتوای شما بدون توجه رد شوند. تاثیرگذارترین تبلیغ، مرتبطترین تبلیغ است. پس قدم اول، دانستن این است که چه نوع تبلیغات در شبکههای اجتماعی باعث تاثیر در مخاطبان شما میشود و قدم دوم، رساندن آن تبلیغات به افراد مناسب و در زمان مناسب است.
آزمون و خطا کنید
با توجه به اینکه در شبکههای اجتماعی با طیف وسیعی از مخاطبان روبهرو هستید، احتمالا یک پیام نمیتواند همه را تحت پوشش قرار دهد و برای دستیابی به بالاترین نرخ بازگشت سرمایه، پیش از سرمایهگذاری، بهتر است پیامهای تبلیغاتی خود را در بین جامعه کوچکتری از مخاطبان آزمایش کنید تا بفهمید که کدام پیام به دل آنها مینشیند. اگر نتیجه رضایتبخش نبود، در هدف تبلیغات و نوع پیام تغییر ایجاد کنید و دوباره آزمایش کنید. نتایج این آزمون و خطاها به شما نشان میدهد که هدفی که دارید با بودجهای که در نظر گرفتهاید و توقعات مخاطب، چقدر همخوانی دارند.
سرگرم کنید
«تبلیغات باید سرگرمکننده باشد.» این مسئلهای بدیهی را همه میدانند، اما بیشتر تبلیغاتچیان از انجام آن عاجزند. سرگرم کردن بهترین راه برای متوقف کردن گشتوگذار اینستاگرامی است. در تحقیقی که در سایت sproutsocial.com انجام شده، ۴۱ درصد کاربران اعلام کردهاند که محتوای سرگرمکننده، احتمال تعامل آنها با یک تبلیغ را افرایش میدهد.
برای سرگرم کردن، حتما لازم نیست هزینهی زیادی صرف کنید و ایدههای بکر و جدیدی بهکارببندید؛ با کمی فکر کردن و خلاقیت به خرج دادن میتوانید تصاویری طراحی کنید که هم سرگرمکننده باشند و هم بهدرد مخاطبان بخورند. برندهایی که به انتشار عکسهای محصولاتشان اکتفا نمیکنند و محتوایی تولید میکنند که احساسات مخاطبان را غلغلک میدهد، بهطبع، بیشتر دیده میشوند و مدت بیشتری در یادها میمانند.
تخفیف بدهید
در میان انواع جدید تبلیغات در شبکههای اجتماعی، یک تبلیغ قدیمی هست که هنوز کهنه نشده و طرفداران خاص خودش را دارد: «تبلیغات با موضوع تخفیف».
بر طبق اصل لذت (در روانکاوی فرویدی اصل لذت به خواهش لذت و پرهیز از رنج بهصورت غریزی گفته میشود) آدمها بهدنبال لذت میروند و از بهوجودآمدن درد پرهیز میکنند. پیشبینی ازدستدادن تخفیف، دردی است که مردم میخواهند از آن جلوگیری کنند.
بهطورکلی، نسلهای جدیدتر، بیشترازاینکه به پسانداز کردن اهمیت بدهند، برایشان مهم است که سرگرم شوند و ارتباطی عاطفی با برندها برقرار کنند. در سوی مقابل، نسلهای قدیمیتر بیشتر بهدنبال پسانداز کردن هستند. این آمار را نمیتوان به همه تعمیم داد اما میتوان براساس آن به یک نتیجهی کلی برای شناخت مخاطبان دستپیداکرد. بنابراین اگر بخشی از مخاطبانتان به تخفیف علاقه دارند، تبلیغاتی با همین موضوع طراحی و منتشر کنید.
آموزش بدهید
از صفحههای سرگرمی در شبکههای اجتماعی که بگذریم، پربازدیدترین صفحهها، صفحههایی هستند که در آنها چیزی آموزش داده میشود. تصویر زیر، عکس صفحه نواب ابراهیمی در اینستاگرام است؛ اینفلوئنسری که در کمتر از یکسال به فالوور یک میلیونی دست پیدا کرد. علاوهبر هنر تولیدمحتوا و شناخت مخاطب، ارائهی آموزش با روشی جذاب و دلپذیر، دلیل مهم پربازدید بودن محتواهای اوست.
خیلی از افرادی که به یک تبلیغ جذب میشوند، بهدنبال خرید محصول نیستند، اما حاضرند برای یادگیری وقت صرف کنند. مردم طرفدار محتوایی هستند که به آنها وعده آموزش بیشتر را میدهد. محتواهای آموزشی، چه ویدئوی آموزش آشپزی باشد یا آموزش مد و یا پشتصحنه نحوهی ساخت محصولات، برند شما را بهعنوان یک منبع معرفی و در مخاطبان انتظار تولید محتوای بیشتر را ایجاد میکند.
تاکید میکنم که اکثر مردم با هدف خرید به کانالها و صفحههای پرمخاطب وارد نمیشوند. آنها به دنبال ایجاد یک تجربه مشترک هستند. بههمیندلیل عنوانهای دعوتبهاقدام با مضمون «بیشتر بخوانید، بیشتر ببینید، بیشتر بیاموزید» که بر یادگیری و آموزش تمرکز دارند، بالاترین نرخ کلیک را دارند.
جمعبندی
در تبلیغات هدف انتقال یک مطلب به جامعهای از افراد است. بنابراین قبل از توجه به اهداف فروش، آدمهای واقعی را ببینید، با آنها بیشتر آشنا شوید و بیشتر بشناسیدشان. تحقیق دربارهی مصرفکننده، کمک میکند که بفهمید چهچیزی مخاطب را به اقدام وامیدارد. دانستن این نکته تضمین میکند که بودجه بازاریابی را بهشکل بهینه صرف کنید. پساز این مرحله، خلاقیت خود را برای سرگرمکنندهبودن تبلیغ صرف کنید و با موضوعات پرمخاطب مانند تخفیفدادن و آموزشدادن، بهصورت غیرمستقیم تبلیغ کنید تا در ذهن مخاطب جای بگیرید.