معمولا پایش شبکه های اجتماعی با اهداف متنوعی صورت میگیرد. خیلی از صاحبان کسب و کارها و مدیران مارکتینگ و برندینگ، برای رصد برند خود و پیگیری رقبایشان از ابزار پایش شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
بسیاری، برای شناسایی کلمات کلیدیای که مشتریان بالقوه جستجو میکنند و به منظور یافتن سرنخ فروش، از این ابزار بهرهمند میشوند. تمام این اقدامات در راستای تعامل بیشتر با مشتریان و دریافت اطلاعات کاربردی در برنامهی بازاریابی، بر طبق نیاز و درخواست مشتری انجام میشود.
با ابزار پایش شبکههای اجتماعی چه کلیدواژههایی را باید پایش کنید؟
در ادامه ۸ کلیدواژهای که لازم است در پایش شبکههای اجتماعی به آنها توجه کنید را توضیح خواهیم داد.
۱- نام شرکت و برندتان
میتوانید با ردیابی نام برندتان (در صورتهای مختلف نوشتاری)، احساسات عمومی نسبت به برندتان را بسنجید. بارها، پیش آمده است که تصویری که صاحبان یک برند داشتهاند، نسبت به پذیرش مردمی یا خواستهی عمومی آن در واقعیت، متفاوت بوده است.
به طور مثال، ممکن است تیم بازاریابی شما در تبلیغات خود، روی به روز بودن محصول تاکید داشته باشد، در حالیکه مشتریان، کاربردی بودن محصولتان را میپسندند. آگاهی از آنچه مشتریان درباره شما فکر میکنند میتواند برای بازاریابی و برندسازی شما الهامبخش باشد.
لازم است حالتهای مختلف نوشتاری نام شرکت و برند خود را بررسی کنید، بسیار پیش میآید که بسیاری از افراد، نام شرکت شما (یا کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما) را اشتباه تایپ کنند.
مثلا خیلیها عادت دارند نشانهی جمع «ها» را با فاصله از کلمه قبلی تایپ کنند؛ اما اغلب، «ها» را به کلمه قبلی میچسبانند. به دلیل همین تعدد شکل نگارشی، لازم است شکلهای مختلف نام برند و کلمات کلیدی مرتبط با برندتان را در پایش خود مورد توجه قرار دهید.
طبق آماری که در سایت Brand24.com درج شده است، ۰٫۵۶ درصد از کل کلماتی که در توییتر نوشته میشود، دارای غلط املایی هستند. این یعنی از هر ۱۷۹ کلمه، ۱ کلمه دارای غلط املایی است. این آمار در فیسبوک ۰٫۳۱ درصد یعنی ۱ کلمه در ۳۲۳ کلمه و در فرومها ۰٫۱۸ درصد یعنی ۱ کلمه در ۵۵۶ کلمه است.
با توجه به این نتایج میتوان نتیجه گرفت که پایش شکلهای مختلف کلمات کلیدی ضروری است و با پایش همه شکلهای نوشتاری برندتان، میتوانید مطمئن شوید که برند و محصول خودتان را از جنبههای مختلف، بررسی میکنید.
قابلیتی در نیوزباکس وجود دارد که میتواند کار شما را راحت کند. در این ابزار این امکان وجود دارد که با تعریف یک کلمه کلیدی، وجوه مختلف آن (اعم از بافاصله یا بی فاصله) مورد پایش قرار میگیرد.
به طور مثال اگر کلمه «شبکه های اجتماعی» را مورد پایش قرار دهید، نیوزباکس شکلهای مختلف این عبارت مانند: شبکه های اجتماعی و شبکههای اجتماعی را هم در نتایج جستجو نمایش میدهد.
۲- عملکرد کارمندانتان در ارتباط با مشتریان
کارمندان شما نقش کلیدی در ارتباط با محبوبیت برند شما در بین مشتریان دارند. ارتباط شخصی هر کارمند با مشتری، باعث خلق رابطه بلندمدت و وفادارانه خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از برندهای بزرگ و کوچک، کارمندان، اغلب به شخصیسازی ارتباطشان با مشتریان تشویق میشوند.
بنابراین یکی از کلمات کلیدیای که لازم است شما به عنوان مدیر برند، مورد پایش قرار دهید، نام یا شناسه کاربری کارمندانتان در شبکههای اجتماعی است تا عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید که آنها نمایندگان شایستهای برای برند شما هستند.
۳- توزیعکنندگان و عرضهکنندگان محصولات شما
خرید کردن همواره یک تجربه لذتبخش و دلپذیر است، که عوامل مختلفی در بهبود این تجربه نقش ایفا میکنند. گاهی یک برخورد نامناسب میتواند این تجربه را به یک تجربه بد تبدیل کند. توزیعکنندگان و عرضهکنندگان کالا معمولا آخرین افراد تشکیلدهنده زنجیرهی تجربه خرید هستند، و یک برخورد خوب از جانب آنها میتواند به ماندگاری این تجربه در ذهن مشتری کمک کند.
بنابر این اگر محصولتان بهوسیله یک باربری به دست مشتری میرسد، به صلاح شماست که این کار را به مطمئنترین شرکت باربری واگذار کنید. شما این فرصت را دارید که شرکتهای باربری مختلف را ازطریق ابزار پایش شبکههای اجتماعی دنبال کنید و با مشاهده بازخوردهای مشتریان آنها ، یک همکار مطمئن برای ارائه خدمات خود انتخاب کنید.
۴- تأمینکنندگان محصولات شما
تامینکنندگان محصولات هم بر تجربه خرید مشتریان تاثیر دارند. آنها در دو عامل مهم کیفیت و قیمت تولید، دخیل هستند.
ابزار پایش شبکههای اجتماعی، میتواند از میان گزینههای مختلف، تأمینکنندگان قابل اطمینانی که به ارائه خدمات باکیفیت و قیمت منصفانه معروف هستند را به شما معرفی کند.
۵-محصول و خدماتی که ارائه میدهید
ممکن است مشتری شما در پست شبکهی اجتماعی خود، بدون اشاره به نام شرکت شما، از محصول و خدمات شما نام ببرد. اینجا برای باز کردن سر صحبت و تعامل با او فرصت خوبی است.
بنابراین پیشنهاد میکنیم، در هنگام پایش شبکههای اجتماعی در مورد برندتان، نام محصول یا خدمت خود را نیز پایش کنید.
پایش کلمات کلیدی مربوط به محصولتان میتواند به شما در جنبههای زیادی آگاهی و بینش بدهد از جمله:
• روشهایی که مشتریان از محصولتان استفاده میکنند.
• مشتریان از محصولتان چه میزان رضایت دارند.
• نحوه بهبود ورژن بعدی محصول خود برای مشتریهایتان.
• روشهای بهبود تجربه کاربری (شاید مشتریانتان به مواد آموزشی یا تکمیلی بیشتری درباره محصول شما نیاز دارند).
۶- کلیدواژههای جانبی مربوط به نوع محصول یا خدمتی که ارائه میدهید
پایش شبکههای اجتماعی نباید فقط متمرکز بر مشتریان فعلی باشد و لازم است بخش زیادی از این پایش را بر یافتن مشتریان بالقوه متمرکز کنید.
برای مثال اگر تولید کننده لوازم ورزشی هستید، میتوانید با ردیابی عبارات «جستجو برای کفش ورزشی» یا «کفش ورزشی را توصیه کنید» مشتریان بالقوهای بیابید و به افراد حاضر در بازار برای محصولتان پاسخگو باشید.
۷- رویدادهای مربوط به برند و یا محصولتان
بازاریابی رویدادها میتواند یک شیوه بسیار اثربخش افزایش دیدهشدن برای برند شما باشد. اگر این رویداد با کمک یک کمپین موفق بهخوبی تبلیغ شود، میتوانید آوازه زیادی میان مخاطبانتان ایجاد کنید.
دادههای پایش شبکههای اجتماعی درباره رویدادهای آینده و هشتگهای مرتبط فرصتهایی را برای شما فراهم میآورد تا با مخاطبتان به تعامل بپردازید و تجارت و یا محصولتان را تبلیغ کنید.
هشتگ مربوط به کمپین خود را دنبال کنید تا ببینید چهمیزان رغبت در رویداد وجود دارد و با مخاطبانی که از آنها استفاده میکنند به تعامل بپردازید.
۸- رقبا
رقبای شما با اهداف مشابه شما فعالیت میکنند. با آنالیز رقبا میتوانید ارزیابی کنید که چهچیز در مسیر رسیدن به هدف برای آنها مؤثر بوده است (یا مؤثر واقع نشده است).
بدین ترتیب شما میتوانید شیوههای مشابهی را در استراتژیهای خودتان به کار بگیرید یا با ارزیابی نتایج رقیب خود، تصمیم بگیرید که از استراتژی او استفاده نکنید.
استفاده از پایش شبکههای اجتماعی برای دنبال کردن رقبایتان میتواند بینش جدید و در نتیجه راهبردهای تازهای در برنامه بازاریابی در اختیارتان بگذارد.
جمعبندی
با پایش کلیدواژههای مرتبط با کسب و کارتان، دادههایی را گردآوری میکنید که از جنبههای مختلف ارزشمند هستند و مطالعه و بررسی این دادهها، دستاوردهای مهمی برای کسب و کار شما دارد. توسعه محصول و افزایش کیفیت خدماتتان بر اساس نیاز بازار، یکی از این دستاوردهاست.
شما میتوانید با توجه به درخواست مشتریانتان، خدمات خود را بهروزرسانی کنید و با پیدا کردن مشتریان بالقوه، سهم بازار خود را گسترش دهید.
نیوزباکس با پایش ۲۴ ساعته، زمینه را برای حضور به موقع و پاسخگویی به مشتریانی که درباره شرکت یا محصول شما گفتگو میکنند (خواه نظرشان مثبت باشد یا منفی) فراهم میکند و برند شما را به عنوان یک شرکت پاسخگو در بازار متمایز خواهد کرد.