اخیرا سایت hubspot.com آمارهایی را تحت عنوان لیست نهایی آمار بازاریابی برای سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است. اگر شما هم به دنبال آخرین آمار و روند بازاریابی در شبکههای اجتماعی هستید، پیشنهاد میکنم همراه ما باشید.
آمار بازاریابی شبکههای اجتماعی چه پیامی برای ما دارد؟
هماکنون حدود ۳ میلیارد نفر در سراسر دنیا در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند، به همینخاطر حضور موثر در شبکههای اجتماعی و آگاهی از آمارهای بهروز آن، یکی از شروط موفقیت برای اغلب کسب و کارها به حساب میآید.
اطلاع از آمارها به شما نشان میدهد که بازاریابان موفق چگونه با پلتفرمهای مختلف، کار میکنند. میتوانید از عملکرد آنها الگوبرداری کنید، روش آنها را در کسب و کار خود پیاده کنید و کارایی بازاریابی خودتان را بالاتر ببرید.
حالا باهم مهمترین آمارها درباره بازاریابی شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۲۰ را بررسی میکنیم:
اولین اولویت تاکتیکی بازاریابان، شنیدن شبکههای اجتماعی (SOCIAL LISTENING) است
همین الان که در حال خواندن این متن هستید، میلیونها کاربر، در حال صحبت کردن درباره برندها، کالاها و تجربههای خودشان در شبکههای اجتماعی هستند. امروزه مردم بیشتر به تجربیاتی که مشتریان در اینستاگرام، توییتر، سایتها و پیامرسانها منتشر میکنند، اعتماد دارند تا به پیامهای تبلیغاتی تلویزیون، این دلایل باعث شده که شنیدن شبکههای اجتماعی به اولین تاکتیک بازاریابان در سرتاسر دنیا تبدیل شود.
ارتباط با مشتریان و فروش از طریق شبکههای اجتماعی
حالا شبکههای اجتماعی به ابزار مهمی در برنامه بازاریابی کسب و کارها تبدیل شده است و دو بخش مهم ارتباط با مشتریان و فروش را بسیار سادهتر کرده است. طبق آخرین آمار:
- ۵۹ درصد مردم معتقدند که ارائه خدمات از طریق شبکههای اجتماعی، باعث شده که آنها راحتتر به پاسخ سوالاتشان دست پیدا کنند.
- ۹۷ درصد بازاریابان برای ارتباط با مخاطبان خود از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
- ۸۲ درصد شرکتها در سراسر دنیا، فروش به کمک شبکههای اجتماعی را در اولویت فروش خود قرار دادهاند.
- نیمی از درآمد ۱۴ صنعت بزرگ و پولساز جهان، تحت تاثیر شبکههای اجتماعی به دست میآید. صنایعی مانند نرمافزار، بهداشت و درمان، بازاریابی و فروش.
- فروش به کمک شبکه اجتماعی میتواند نرخ سود و معاملات را به ترتیب ۵ و ۳۵ درصد افزایش دهد.
وقتی کسب و کارها زیر ۵ دقیقه به مشتریان بالقوه پاسخ میدهند، ۹ برابر بیشتر احتمال دارد که به مشتریان بالفعل تبدیل شوند
سرعت در پاسخگویی یکی از بهترین عوامل جذب مشتریان است و میتواند مشتری را به مشتری همیشگی شما تبدیل کند. شاخص اصلی در پاسخگویی، سرعت عمل است و بیشتر مشتریان ترجیح میدهند یک پاسخ سریع اما بیاثر دریافت کنند، تا پاسخی حساب شده اما با تاخیر. بنابراین لازم نیست که منتظر بمانید تا بهترین پاسخ را بدهید، کافی است زودتر پاسخ بدهید تا این اطمینان را به مشتری بدهید که موضوع او در حال بررسی است.
نرخ کلیک کلمات کلیدی برند (شامل نام تجاری یا مشتقات نام برند در عبارت کلیدی) از کلمات کلیدی غیربرند، بیشتر است
از گذشته مصرفکنندگان، کالاها را با نام برندها صدا میکردند. نام برند «تاید» در ذهن خیلیها جایگزین «پودر رختشویی» شده است. میتوان گفت مصرفکنندگان بیشتر از خرید کالا، برندها را میخرند و هوادار برندها هستند.
در چنین فضایی دو مسئله مهم برای صاحبان کسب و کار ضروری به نظر میرسد. یکی اینکه لازم است بر روی آگاهی از نام برند خود سرمایهگذاری کنند تا با شناخته شدن بیشتر، به فروش بالاتری دست یابند و دیگری اینکه در دنیای رسانههای اجتماعی، از برند خود محافظت کنند.
۸۶ درصد از مشتریان، محتوای صادقانه در شبکههای اجتماعی مربوط به برندها را میپسندند
امروزه در صنعت تولید محتوا، محتواهای تولید شده توسط مصرفکنندگان یک محصول یا استفادهکنندگان از یک خدمت، طرفداران زیادی دارد و شنیدن یا خواندن تجربهها، به یکی از محتواهای جذاب و خواندنی تبدیل شده است.
ایجاد احساس خوب برای مشتری، کار ساده اما در عین حال دشواری است. ساده از این جهت که به سادگی میتواند ایجاد شود، با یک پاسخ سریع یا یک برخورد صمیمانه و در عین حال محترمانه؛ اما بدون ابزارهای شنیدن شبکههای اجتماعی، شنیدن به موقع همهی صداها، دشوار و حتی غیر ممکن خواهد بود.
پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۰ فروش تجارت الکترونیک B2C از فروش تجارت الکترونیک B2B پیشی بگیرد
در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ درصد از معاملات جهانی تجارت الکترونیکی، مشتمل بر معاملات بنگاه با بنگاه (B2B) بوده است و فقط ۸ درصد را معاملات بنگاه با مشتری (B2C) تشکیل میداد. اما در سالهای گذشته و به ویژه با اضافه شدن امکان خرید به شبکههای اجتماعی، انتخاب و خرید کالا با موبایل، به یک عادت تبدیل شده است و پیشبینی میشود که در سال ۲۰۲۰ فروش B2C از فروش B2B در معاملات آنلاین پیشی بگیرد.
۹۶ درصد افرادی که در مورد شرکتها و برندهای موجود در شبکههای اجتماعی صحبت میکنند، به طور فعال آنها را دنبال نمیکنند
به نظر میرسد صحبت از برندها داغتر از هر زمان دیگری است، صحبتهای مثبت یا منفی که هر لحظه ممکن است دست به دست بچرخد و تبدیل به یک پست پربازدید شده و به نفع یا به ضرر برند تمام شود.
پایش تمام کاربرانی که درباره برند شما صحبت میکنند کار غیرممکنی است و نیاز به ابزار پایش شبکههای اجتماعی دارد. این ابزار نام برند، محصولات و خدمات شما را در شبکههای اجتماعی و خبرها رصد میکند و آخرین پستهای مرتبط با برند و محصولتان را در اختیار شما قرار میدهد. بدین ترتیب میتوانید با نشان دادن بهترین واکنش در زمان مناسب، از بروز بحران برای برندتان جلوگیری کنید.
در شبکهها BRANDED CONTENT محتوای مارکدار یا اجتماعی، افراد بین ۵۵ تا ۶۴ سال (نسبت به افراد ۲۸ سال یا جوانتر) را بیشتر جذب میکند
برندد کانتنت (Branded Content) یک تکنیک بازاریابی است، شامل تولید محتوای مرتبط با یک برند، با هدف متصل شدن به مخاطبین او.
بر اساس تحقیقاتی که اینستاگرام انجام داده، ۶۸ درصد کاربران اعلام کردهاند که به اینستاگرام میآیند تا محتواهای تولیدکنندگان محتوا را ببینند و بخوانند. با استفاده از تبلیغاتِ محتوای برندِد، کسب و کارهای مختلف این شانس را دارند تا داستان برند خود را با صدای تولیدکنندگان محتوا به گوش مخاطبین خود برسانند. وقتی این مدل محتوا در اینستاگرام منتشر میشود، عبارت «Paid partnership with» در بالای محتوا درج میشود و در ادامه نام برند میآید.
طبق آمار، این محتوا بیشتر از سوی افراد ۵۵ تا ۶۴ سال دنبال میشود.
بیش از ۵۰ درصد از کاربران اینترنت معمولا آدمهای شناخته شده (سلبریتی) یا چند اینفلوئنسر را فالو میکنند
در ادامه مورد قبل، یکی از محتواهایی که امروزه شاهد آن هستیم، تولید محتوا توسط اینفلوئنسرها درباره برندهاست.
برای کسب و کارها مهم است که بر رفتار و تصمیم مخاطب خود تاثیر بگذارند و استفاده از کسانی که قدرت تاثیرگذاری بالایی دارند، اینفلوئنسر مارکتینگ را به یک روش متمایز مبدل کرده است.
اما اولین نکته در تاثیرگذاری یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، همکاری با اینفلوئنسرهایی است که با برند شما هماهنگی داشته باشند. یک همکار مناسب که به برند شما علاقهمند باشد و دنبالکنندگان او نیز جزو مخاطبان شما باشند، بازدهی تبلیغ شما را چند برابر خواهد کرد. پایش شبکههای اجتماعی میتواند مناسبترین گزینهها را برای همکاری در اختیار شما قرار دهد.
جمعبندی
چیزی که در دنیای پر سرعت دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد، بهروز بودن و اطلاع از آمارهاست. بررسی آخرین آمارها در زمینه بازاریابی، سرعت رشد استفاده از شبکههای اجتماعی در فرایند ارتباط با مشتریان و فروش را نشان میدهد.
از طرف دیگر حضور در شبکههای اجتماعی نیاز به لوازمی دارد که مهمترین آنها، ابزار پایش شبکههای اجتماعی و شنیدن صدای مشتریان است که هدف آن آگاهی نسبت به برند، حفاظت از برند، ایجاد تجربه خوب برای مشتریان، جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتری وفادار و در نهایت، افزایش درآمد است.