لید جنریشن؛ راهنمای تبدیل غریبه به مشتری

لید به هرکسی گفته می‌شود که به نوعی، به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده است.

لیدها معمولا با ارسال اطلاعات شخصی خودشان (مانند آدرس ایمیل یا شماره تماس) ارتباط با شما را آغاز می‌کنند و لازم نیست شما به بهانه فروش با آن‌ها تماس بگیرید.

به طور روزانه بازدیدکنندگان بسیاری با سایت، وبلاگ و صفحه‌های شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف برخورد دارند.

خیلی از این بازدیدکنندگان رو لینک‌های شما کلیک می‌کنند و عضو خبرنامه ایمیلی شما می‌شوند یا از دموی رایگان نرم‌افزار شما استفاده می‌کنند.

به این ترتیب آن‌ها به لیدهایی تبدیل می‌شوند که سفرشان را با کسب‌وکار شما شروع می‌کنند. این همراهی ممکن است تا خرید محصول و خدمات شما و حتی خرید مجدد هم ادامه پیدا کند.

از جذب بازدیدکنندگان تا تبدیل آن‌ها به لید (کسی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده است) اقدامات مختلفی انجام می‌شود.

به مجموعه این فرایندها و اقدامات لید جنریشن یا ایجاد لید (سرنخ) گفته می‌شود.

ایجاد لید یک قدم مهم و اساسی در فرآیند تبدیل شدن غریبه به مشتری راضی است.

هنگامی که یک غریبه به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داد و ارتباطش با شما را آغاز کرد، به طور طبیعی و با اختیار خودش مسیر آشنایی را طی می‌کند و سکان‌دار این سفر خود اوست.

اگر برای ایجاد لید یا سرنخ برنامه‌ای داشته باشید، بدون آنکه بازدیدکننده کنونی شما احساس مزاحمت و حس بد بکند، به مشتری آینده شما تبدیل می‌شود. با کمترین درگیری شما با او.

کار شما فقط این می‌شود که همواره مسیر سفر مشتری بالقوه خود را مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت لزوم اصلاحاتی انجام دهید.

مراحل ایجاد لید یا سرنخ

تولید لید یا سرنخ به طور کلی از مراحل زیر تشکیل می‌شود:

۱- در ابتدا، یک بازدیدکننده از طریق یکی از کانال‌های بازاریابی شما (مانند وب سایت، وبلاگ یا صفحه رسانه های اجتماعی) با کسب‌وکار شما آشنا می‌شود.

۲- سپس آن بازدیدکننده روی دکمه دعوت به اقدام یا کال تو اکشن (CTA) کلیک می‌کند. مثلا کلیک می‌کند تا یک کتاب الکترونیک را دریافت کند.

۳- با کلیک روی دکمه دعوت به اقدام، به صفحه فرود کتاب الکترونیک وارد می‌شود.

شما در صفحه فرودتان یک فرم قرار داده‌اید و از او می‌خواهید برای دریافت کتاب، ایمیلش را ارسال کند. طبیعتا اگر این کتاب (یا هر پیشنهاد دیگری) برایش ارزشمند باشد، او این کار را می‌کند.

۴- پس از اینکه ایمیلش را ارسال کرد، از بازدیدکننده به لید تبدیل می‌شود و شما کتاب را برای او ارسال می‌کنید و  اولین ارتباط شما با او برقرار می‌شود.

چگونه کیفیت لیدها را بررسی کنیم؟

برای اینکه متوجه شویم، هزینه زمانی و مالی‌ای که صرف کرده‌ایم چقدر مفید بوده است، لازم است کیفیت لیدهایی که جذب کرده‌ایم را بررسی کنیم.

یک روش بسیار ساده این است که از “علاقه‌مند بودن” تا “آماده فروش بودن” مقیاسی در نظر بگیریم و به هر لید یک امتیاز اختصاص دهیم تا تعیین کند در کجای محور ارزیابی ما قرار دارند.

امتیاز لید می‌تواند براساس اقداماتی که انجام داده است تعیین شود. فرم اطلاعات را پر کرده است، از بخش پشتیبانی سوال پرسیده است، یا مرتباً در اینستاگرام با شما در ارتباط است و پست‌های شما را لایک یا استوری می‌کند.

مقیاس‌هایی شبیه به این‌ها یا هر مقیاس دیگری که خودتان تعیین می‌کنید.

هرچه امتیاز لید بالاتر باشد، او به لید فروش نزدیک‌تر است. این مقیاس‌ها و امتیازها را می‌توانید در طول مسیر اصلاح کنید تا فرمول مناسب خودتان را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید برای مشتریان هم همین ارزیابی را انجام دهید و فرایند ایجاد لید را در ایجاد مشتری هم پیاده کنید.

این برشی بود از مقاله «لید جنریشن یا ایجاد سرنخ فروش – راهنمایی برای تبدیل غریبه به مشتری». روی عنوان کلیک کنید و متن کامل آن را در مجله نیوزباکس بخوانید.