ارزیابی شبکه‌های اجتماعی

«ارزیابی شبکه‌های اجتماعی» فرآیندی است که در آن اثربخشی استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما، ارزیابی می‌شود. شما برای فعالیت‌های خود یک استراتژی تدوین می‌کنید. سپس این استراتژی را در اختیار تیم دیجیتال مارکتینگ و مدیر شبکه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهید تا آن را اجرا کند.

اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. پس از اجرا، نیاز به ارزیابی است. ارزیابی اثربخشی اقدامات، تا ببینید وضعیت فعلی هر شبکه اجتماعی چگونه است و چگونه می‌توانید اقدامات خود را بهبود دهید.


7 مرحله ارزیابی شبکه‌های اجتماعی

اگر برای اولین بار می‌خواهید شبکه‌های اجتماعی خود را ارزیابی کنید، نگران نباشید. کافی است مراحلی که در ادامه بیان می‌کنیم را دنبال کنید و به مرور زمان فرایند تولید محتوا و حضور در ‌شبکه‌های اجتماعی را بهبود دهید. این مراحل شامل اقدامات زیر است:

1- تهیه لیست پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی

اولین مرحله ارزیابی شبکه‌های اجتماعی، جمع‌آوری تمام پروفایل‌های شما، چه فعال و چه غیرفعال است. اگر لیست کامل همه حساب‌های کاربری خود را ندارید، کافی است نام برند و محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف جست‌وجو کنید.

2- یکپارچگی برند در تمام شبکه‌های اجتماعی

پس از اینکه اطلاعات حساب‌های خود را فهرست کردید، باید مطمئن شوید که هر حساب با برند شما مطابقت دارد. هدف این است که برند شما قابل تشخیص باشد. در این صورت وقتی فردی یکی از حساب‌های شما را ببیند متوجه می‌شود که مربوط به برند شماست.

3- سنجش معیارهای مشارکت برای هر شبکه اجتماعی

معیارهای مشارکت شامل میزان تعامل مخاطبان است و ارتباط آنها با محتوای شما را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر میزان مشارکت پایین باشد، تعداد مخاطب تاثیر زیادی نخواهد داشت. در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، میزان تعامل مخاطبان با پست‌ها تعیین می‌کند که الگوریتم با محتوای شما چگونه رفتار کند.

4- یافتن پست‌هایی که بالاترین عملکرد را دارند

گام بعدی در ارزیابی شبکه‌های اجتماعی، نظارت بر محتواست. در این قسمت، تمام پست‌هایی که توانسته‌اند تعامل خوبی با مخاطبان برقرار کنند را فهرست می‌کنید.

5- بستن پروفایل‌های غیرضروری

صفحه شما در هر شبکه اجتماعی باید هدفی داشته باشد. با این حال، شاید صفحاتی باشند که در ابتدای شروع کسب‌وکار باز کرده‌اید و در طول این سال‌ها فرصت نکرده‌اید به آنها سر بزنید، یا اینکه به صورت جسته‌وگریخته فعالیت‌‌هایی داشته‌اید، اما هیچ هدف مشخصی از این فعالیت‌ها نداشته‌اید.

اگر در یک شبکه اجتماعی چند صفحه دارید، بهتر است تلاش خود را فقط روی صفحه‌ای که پتانسیل بیشتری دارد متمرکز کنید و حساب‌های کاربری دیگر را ببندید تا خدایی نکرده اطلاعات شما توسط مجرمان سایبری مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

6- بازتعریف اهداف هر شبکه اجتماعی

وقتی صفحه‌هایی که می‌خواهید روی آنها متمرکز شوید را انتخاب کردید، زمان آن است که اهداف و چشم‌انداز هر صفحه را تعیین کنید و ارزیابی کنید که هر پلتفرم چگونه به حضور کلی شما در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

بر اساس آنچه برای آینده برند شما حیاتی است، تعیین کنید که چه اهدافی باید دوباره تعیین شوند (اگر قبلاً آنها را تعیین کرده‌اید). این اهداف ممکن است شامل بهبود تعامل، گسترش تعداد مخاطبان، افزایش ترافیک وب‌سایت یا در معرض نمایش قرار دادن برند باشد.

بازتعریف اهداف همچنین به شما این امکان را می‌دهد که تعیین کنید کدام KPIهای جدید را در هر شبکه اجتماعی اجرا کنید. برخی از KPIهای مهم عبارتند از: نرخ تبدیل، هزینه به ازای هر سرنخ، ترافیک به ازای هر سرنخ و اشاره‌های اجتماعی (یا سوشال سیگنال).


7- تهیه یک برنامه

تا اینجا متوجه شدیم که ارزیابی شبکه‌های اجتماعی با جمع‌آوری داده‌های گسترده‌ای همراه است. اگر یک قدم بخواهیم حرفه‌ای‌تر رفتار کنیم، کافی است این داده‌ها را به هدف‌مان نزدیک‌تر کنیم.

بنابراین شروع می‌کنیم به جمع‌آوری هدف‌مند داده‌ای که ما را به هدف‌مان نزدیک‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید، هدف ارزیابی شبکه‌های اجتماعی این است که به شما کمک کند «تصمیم بگیرید که برند شما برای بهبود حضور اجتماعی خود، چه چیزی را باید تغییر دهد.»

بنابراین، باید از داده‌ها برای ایجاد یک برنامه عملی استفاده کنید. به تمام داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، برگردید و سوالات زیر را بپرسید:

● کدام شبکه اجتماعی بهترین نتیجه را به همراه داشته است؟

● چه پلتفرم‌های جدیدی وجود دارند که می‌توانیم روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم؟

● کدام پلتفرم‌ها را نادیده گرفته‌ایم؟ آیا به آنها نیاز داریم؟

● چه نوع محتوایی بهترین نتایج را ایجاد کرده است؟

● آیا مطالب ما همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده‌اند؟

به این سوالات پاسخ دهید. اگر نکته‌ی دیگری هم وجود دارد که به نظر شما مهم است به این لیست اضافه کنید؛ مثلا، اگر بر اساس داده‌های خود دریافتید که استفاده از استوری اینستاگرام برای فروش دوره‌های آنلاین مفید است، در برنامه خود مشخص کنید که این نکته در استراتژی بازاریابی شما بگنجد.

این مطلب برشی بود از مقاله «تدوین برنامه ارزیابی شبکه‌های اجتماعی». برای مطالعه متن کامل مقاله کلیک کنید.