ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال ایمیل با یک روند مشخص و خودکار، برای هدفی معین.

ایمیل مارکتینگ با دریافت ایمیل مخاطب شروع می‌شود و با ارسال پیام از طریق این ایمیل، ادامه پیدا می‌کند. هدف کلی هر کسب‌وکار حفظ ارتباط با مخاطب و در نهایت تبدیل او به خریدار و مشتری دائم است.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

برای اجرای موفق ایمیل مارکتینگ نیاز به استفاده از بازاریابی محتوایی داریم تا با نوشتن تیترهای جذب‌کننده و متن‌های ترغیب‌کننده، دریافت‌کنندگان ایمیل را به کلیک کردن ترغیب کنیم.

به‌طور کلی هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد، احتمال به هدف رسیدن ایمیل مارکتینگ بالاتر خواهد بود.

آموزش ایمیل مارکتینگ

حتی اگر نمی‌دانید باید چه ایمیلی برای مخاطبان ارسال کنید یا حتی اگر اصلا نمی‌دانید چطور باید ایمیل‌شان را دریافت کنید، این بخش به طور کامل شما را با موضوع آشنا می‌کند.

1- ثبت نام در یک ابزار ایمیل مارکتینگ

اول از همه به یک ابزار ایمیل مارکتینگ نیاز دارید.

ابزار ایمیل مارکتینگ قرار است چه کمکی به ما بکند؟

این ابزارها ایمیل کاربران را دریافت می‌کنند، فرایند ارسال ایمیل را خودکار می‌کنند و آمار عملکرد ایمیل را ارائه می‌دهند.

بنابراین اولین قدم ایمیل مارکتینگ ثبت نام رایگان در یکی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ است.

2- برنامه‌ریزی برای دریافت ایمیل و ساختن ارتباط

بعد از ثبت نام در ابزار، نوبت به مهم‌ترین بخش یعنی برنامه‌ریزی است. برنامه‌ریزی برای دریافت ایمیل و سپس اینکه قرار است با ایمیل‌های دریافت‌شده چه کاری انجام دهید.

در قدم اول با توجه به منابعی که دارید، مشخص می‌کنید که:

1- قرار است مخاطبان در سطح وب را چطور به رسانه خودمان جذب کنید.

2- با چه بهانه‌ای آدرس ایمیل آن‌ها را بگیرید.

مثلا می‌توانید ایمیل بازدیدکنندگانی که به سایت شما جذب شده‌اند را در ازای ارسال یک ویدیو آموزشی رایگان، دریافت کنید. این کار به کمک یک فرم در وسط صفحه یا یک پاپ آپ در گوشه سایت انجام می‌شود.

فرم دریافت ایمیل

بعد از اینکه ایمیل کاربران را دریافت کردید باید یک برنامه ایمیل مارکتینگ برای آن‌ها اجرا کنید.

به افرادی‌که ایمیل‌شان را در اختیار شما قرار داده‌اند “لید” می‌گوییم. شما محتوایی که وعده‌اش را داده بودید را برای لیدها ارسال می‌کنید و این تازه شروع ماجراست.

از اینجا به بعد شما باید به‌شکل منظم، برای آن‌ها ایمیل ارسال کنید تا ارتباط‌تان را با آنها حفظ کنید. اما چه ایمیلی شما را به این هدف می‌رساند؟

جواب این سوال به‌شکل دقیق به نیاز مخاطبان شما برمی‌گردد.

برای یک کسب و کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ، آخرین ترندهای دنیای دیجیتال یا خبر آپدیت‌های شبکه‌های اجتماعی، گزینه خوبی است،

برای کسب‌وکاری که در حوزه فروش لوازم خانگی فعالیت می‌کند، ارسال لیست قیمت‌ها یا آخرین تغییرات قیمت لوازم خانگی اطلاعات مفیدی می‌تواند باشد.

و بالاخره کسی که در زمینه آموزش فعالیت می‌کند، ممکن است بخواهد خبر برگزاری لایو یا وبینار رایگانش را برای کاربرانش بفرستد.

3- دادن یک پیشنهاد ردنشدنی

در این مرحله قرار است کار اصلی را انجام دهیم: تبدیل لید به مشتری. باید مخاطب را به کمک یک پیشنهاد ردنشدنی، به خریدار تبدیل کنیم. چگونه؟

هر از چند گاهی پیامی برای لیست ایمیل خود ارسال می‌کنید و در آن پیشنهادی مطرح می‌کنید که رد کردنش برای مخاطب سخت باشد.

ساده‌ترین و معمولا ردنشدنی‌ترین پیشنهاد «تخفیف» است. تخفیف محدود تا یک ساعت مشخص بر روی یک یا تمام محصولات فروشگاه‌تان.

دادن یک پیشنهاد ردنشدنی

4- ایجاد استراتژی برای تبدیل دوباره

تا اینجا به ازای درگاه‌های دریافت ایمیل، لیست ایمیل‌های مختلف و یک یا چند مسیر ارسال ایمیل ساخته‌اید.

دریافت ایمیل برای ارسال ایبوک رایگان، ثبت‌نام در دوره رایگان، برای ارسال یک محصول منحصربه‌فرد و یا ارسال خبرنامه هفتگی.

بهتر است برای هر کدام از این لیست ایمیل‌ها مسیر مشخصی طراحی کنید و ایمیل‌هایی براساس نیاز و علاقه آن‌ها بفرستید.

مثلا مقاله آموزشی مکمل یا دوره‌های پیشرفته را برای کسانی که در دوره آموزشی ثبت‌نام کرده‌اند بفرستید.

یا بعد از 1 ماه کد تخفیف خرید دوره بلند مدت ارسال کنید. خبر محصولات جدید را برای آن دسته که به دنبال محصول منحصربه‌فرد بوده‌اند.

همینطور برای کاربرانی که در کادر خبرنامه ایمیل‌شان را ارسال کرده‌اند، هر هفته مقاله جدید را ارسال کنید.

ایجاد استراتژی برای تبدیل دوباره

برای ایجاد احساس خشنودی در مشتریان هم یک ایمیل همراه با هدیه (یک کد تخفیف ارزشمند یا هر چیز غافلگیر کننده‌ای) پس از خرید یکی از محصولاتتان ارسال کنید.

به این ترتیب با خوشحال کردن آن‌ها، می‌توانید ارتباط خود را محکم‌تر کنید و او را به خریدار مجدد تبدیل کنید.

بعد از طی کردن دوباره و دوباره این 4 قدم، یک فرایند ایمیل مارکتینگ ایجاد خواهید کرد و با نظارت و بهبود آن یک استراتژی محکم و موفق بسازید.

این مطلب برشی بود از مقاله «ایمیل مارکتینگ چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ Email Marketing» در مجله نیوزباکس. برای مطالعه متن کامل مقاله کلیک کنید.