بازاریابی درونگرا چیست؟

به طور کلی تمامی روش‌های بازاریابی به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

● بازاریابی درونگرا که در این تکنیک‌ها، مشتری و مخاطب خودشان به سراغ کسب و کار شما می‌آیند.

● بازاریابی برونگرا که در آن خود شما به سراغ مخاطبان می‌روید.

بازاریابی درونگرا

مثلا اینکه شما به عنوان یک کارخانه ساخت شیرآلات، یک غرفه در نمایشگاه بین‌المللی شیرآلات تهران برای 10 روز اجاره می‌کنید، یک روش بازاریابی درونگراست. چراکه به کمک این تکنیک، مشتریان خودشان به سراغ شما آمده و با برندتان آشنا می‌شوند.

اما اینکه یک بنر تبلیغاتی سر 4 راه نصب کرده و تبلیغ محصولات‌تان را بکنید، یک تکنیک بازاریابی برونگراست چراکه در این روش شما به سراغ مشتری رفته‌اید.

استراتژی‌ها و نحوه اجرای بازاریابی درونگرا

خب، اجازه بدهید به سراغ بخش اصلی مقاله برویم و ببینیم که چطور می‌توانیم برای کسب و کارمان در ایران، بازاریابی درونگرا انجام دهیم.

برای اینباند مارکتینگ راه‌های مختلفی وجود دارد که همه این راه‌ها به شما کمک می‌کند در دسترس مشتریان احتمالی باشید.

سئوی سایت، فعالیت منظم در شبکه های اجتماعی، برگزاری وبینار و دوره‌ آموزشی و تولید پادکست ازجمله این راه‌ها هستند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

1- سایت‌تان را سئو کنید

یکی از بهترین و تکنیک اول بازاریابی درونگرا برای بسیاری از کسب و کارها سئو کردن سایت است.

سئو یا SEO همان چیزی است که باعث شده است وقتی مثلا کلمه خرید هدفون را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، دیجی کالا را در رتبه اول ببینید و بقیه سایت‌ها را در رتبه‌های بعدی.

برای اینکه بتوانید مخاطبان علاقه‌مند به محصولات و خدمات‌تان را جذب کنید، اول از همه باید تمرکزتان را روی کلمات و عبارت‌هایی بگذارید که آن‌ها جست‌وجو می‌کنند.

مثلا اگر در زمینه طراحی سایت فعالیت می‌کنید، باید روی دغدغه‌های مشتریان‌تان مثل طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، ساخت سایت، قیمت طراحی سایت و عباراتی شبیه به این، کار کنید.

اینکه چگونه روی یک کلمه یا عبارت سایت شما در نتایج بالا می‌آید، مبحث تخصصی‌ای است و نیاز به توضیح مفصلی دارد که در مقاله‌ی مجزایی به آن خواهیم پرداخت.

پس از اینکه سایت خود را روی کلمات مهم و اصلی مرتبط با خدمات و محصولات خود سئو کردیم، به سراغ کلمات عمومی‌تری می‌رویم و سعی می‌کنیم طیف مطالب سایت را گسترده‌تر کنیم تا دامنه بیشتری از مخاطب را جلب کنیم.

مثلا در همان مثال طراحی سایت، شما می‌توانید روی کلماتی مثل آموزش راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی، نحوه کسب درآمد آنلاین، افزایش مشتری و… کار کنید.

به این ترتیب مخاطبانی که آماده هستند به آنها در مورد طراحی سایت بگویید را جذب کرده و حتی می‌توانید آنها را به خریدار محصول و خدمات‌تان تبدیل کنید.

نکته مهم در تولید محتوای سئوشده حفظ کیفیت و ارزش محتواست.

محتوای بی‌کیفیت و بی‌ارزش که نیازی از مخاطب برطرف نمی‌کند نه مخاطب را راضی به ماندن در صفحه و خواندن می‌کند و نه می‌تواند او را به خریدار تبدیل کند. همین باعث می‌شود محتوای شما از نتایج اول گوگل تنزل پیدا کند.

2- به سراغ اینستاگرام بروید

اینستاگرام مارکتینگ خودش از چندین تکنیک مختلف مثل کامنت مارکتینگ (بازاریابی کامنتی)، تبلیغات، بازاریابی ویروسی و… تشکیل شده.

اما مهم‌ترین تکنیکش که همان تولید محتوای جذاب و اثربخش است، یکی از انواع Inbound Marketing محسوب می‌شود.

در اینستاگرام باید ابتدا تمرکزتان را روی تولید پست‌های جذاب بگذارید و بعد از آن به سراغ استوری بروید. طبق تجربه پیشنهاد می‌کنیم برای هر بخش، چند استراتژی متفاوت داشته باشید.

مثلا: از هر 6 پست می‌توانید 3 پست آموزشی، 2 پست معرفی محصول و 1 پست را به رضایت مخاطبان اختصاص دهید.

در استوری‌ها هم پیام رضایت مخاطبان، پیام رسیدن محصول به دست مشتریان یا اصلا محتوای سرگرم‌کننده و طنز اما مرتبط به حوزه کاری‌تان انتشار دهید.

3- در همه موتورهای جست‌وجو، حاضر باشید

به طور کلی بخش زیادی از بازاریابی درونگرا فعالیت در موتورهای جست‌وجو است.

منظورم فقط گوگل نیست! امروز رسانه‌های دیگری هم وجود دارند که موتور جست‌وجوی مخاطبان شما هستند.

مثلا ممکن است بعضی مخاطبان شما در سایت‌هایی مثل “دیوار و شیپور “جست‌وجو کنند و بعضی دیگر به سراغ “نقشه گوگل” بروند.

این‌ها همه موتورهای جست‌وجویی هستند که باید برای جذب مخاطب در آن‌ها فعالیت کنید.

4- وبینار رایگان بگذارید

با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان در سایت‌های برگزاری وبینار مثل ایسمینار و ایوند جست‌وجو می‌کنند، یک انتخاب دیگر می‌تواند فعالیت در این سایت‌ها باشد.

مثلا امروزه خیلی از افرادی که به دنبال آموزش‌های سئو، بازاریابی دیجیتال یا موفقیت فردی هستند به‌طور مداوم به این سایت‌ها سر می‌زنند تا از آخرین دوره‌ها در این زمینه آگاهی پیدا کنند.

شما هم می‎‌توانید لیستی از دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان خود تهیه کنید و در ارتباط با آن‌ها آموزش برگزار کنید.

این برشی بود از مقاله «بازاریابی درونگرا چیست؟ ۳ نمونه و ۱۰ تکنیک Inbound Marketing». برای مطالعه متن کامل مقاله کلیک کنید.