آموزش تحقیق کلمات کلیدی

موتورهای جست‌وجو بر اساس «کلمات» محتوای سایت‌ها و بلاگ‌ها را بررسی می‌کنند و اولویت را به مقالاتی می‌دهند که از کلمات و عبارات کاربران برای بیان مطالب خود استفاده کرده‌اند.

هر چه این کلمات و عبارات پرجست‌وجو بیشتر استفاده شود، اینطور برداشت می‌کند که این مطلب به چیزی که کاربر جست‌وجو می‌کند، نزدیکتر است.

به همین خاطر در دنیای سئو و تولید محتوا کلمات و عباراتی که کاربر در هنگام جست‌وجو استفاده می‌کند، ارزشمند هستند. از این رو به آنها «کلمات کلیدی» اطلاق می‌شود.

هر مقاله درباره یک کلمه کلیدی است. کلمه ای که برای مخاطب مهم است و قرار است با خواندن این مقاله تمام زوایا یا سوالات درباره این کلمه یا عبارت را دریافت کند.

اما این کلمه را از کجا پیدا کنیم؟ به عبارت دیگر چگونه متوجه شویم که کاربر ما چه کلمات یا عباراتی را در گوگل جست‌وجو می‌کند؟ یا کلمات و عبارات پرجست‌وجوی کاربران چه کلماتی هستند؟

قرار است ما درباره این کلمات مطلب بنویسیم تا به دلیل پرجست‌وجو بودن این کلمات، صفحه ما زیاد دیده شود تا با پاسخ دادن به کاربران به صفحه ای محبوب نزد موتورهای جست‌وجو تبدیل شود.

به این روند تحقیق کلمات کلیدی گفته می‌شود که در ادامه روند اجرای آن را توضیح می‌دهیم.

مراحل تحقیق کلمات کلیدی

فرایند تحقیق کلمات کلیدی به طور کلی از 3 مرحله تشکیل می‌شود:

در مرحله نخست کلماتی که مخاطبان هدف در گوگل (و سایر موتورهای جست‌وجوگر) جست‌وجو می‌کنند را پیدا می‌کنیم. ما در این مرحله صرفا به دنبال کلمات و عبارات پرجست‌وجوی صنعت و کسب‌وکار خودمان هستیم.

در مرحله دوم این کلمات را دسته‌بندی، اولویت‌بندی و ارزش‌گذاری می‌کنیم.

و در مرحله سوم تصمیم می‌گیریم که این کلمات بهتر است در کجا (مقاله، دسته، صفحه محصول و… ) استفاده شوند.

مرحله اول:

از چه راه‌هایی می‌توانیم بفهمیم که مخاطب هدف ما چه کلمات و عباراتی را جست‌وجو می‌کند؟

اگر با مخاطبان خود مراوده دارید و هم‌اکنون با آنها در ارتباط هستید، احتمالا شناخت مناسبی از آنها دارید و می‌توانید تا حدودی نیازها و دغدغه‌های آنها را بیان کند. با جلسات طوفان فکری می‌توانید کلمات و عبارت کلیدی زیادی را بیرون بکشید.

در ادامه به سایت رقبا بروید و کلماتی که در سایت خود استفاده کرده‌اند را بررسی کنید. منوی سایت، دسته‌ها، و مقالات وبلاگ پر از کلماتی هستند که کاربران جست‌وجو می‌کنند.

بنابراین برای تکمیل لیست کلمات کلیدی خود به سایت‌های رقیب مراجعه کنید و کلمات و عباراتی که آنها در بخش‌های مختلف سایت به کار برده‌اند را به لیست خود اضافه کنید.

پس از دو مرحله بالا، شما یک لیست بلندبالا از کلمات کلیدی دارید. می‌توانید کلمات این لیست را در گوگل جست‌وجو کنید تا در نتایج، کلمات و عبارات مرتبط بیشتری مشاهده کنید.

بهتر است پیش از جست‌وجو، مرورگر خود را روی حالت incognito/private قرار دهید؛ با این کار تاثیر جست‌وجوهای پیشین خود را بر نتایج خنثی می‌کنید.

ابزارهای گوگل کیورد پلنر، گوگل ترندز، کیورد تول، کیورد اوری ور و سرچ کنسول گوگل ابزارهایی هستند که در این کرحله به شما کمک می‌کنند.

مرحله دوم:

پس از استفاده از روش‌ها و ابزارهای بالا، توانسته‌ایم تعداد زیادی کلمه کلیدی جمع‌آوری کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این کلمات را در یک فایل اکسل ذخیره کنید.

حالا باید این کلمات را دسته‌بندی کنیم. در این مرحله کلماتی که هم‌معنی هستند و مخاطبان از جست‌وجوی آنها یک هدف را دنبال می‌کنند، را در یک دسته قرار می‌دهیم تا در یک صفحه یا یک مقاله، از آنها استفاده کنیم.

چرا که اگر استفاده از کلمات هم‌معنی و هم‌خانواده باعث می‌شود موتور جست‌وجو بهتر منظور شما را درک کند و رتبه بالاتری به صفحه شما بدهد.

مثلا عبارت “تحقیق کلمات کلیدی” کلمه کلیدی اصلی همین مقاله‌ای است که در خواندنش هستید. اما عبارات “آموزش تحقیق کلمات کلیدی“ و “ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی” هم برای این مقاله در نظر گرفته شده است.

اگر عبارات و کلمات مترادف و پرجست‌وجو در یک مقاله کنار هم قرار بگیرند، احتمال اینکه در سرچ کلمات بیشتری بالا بیاید، بیشتر می‌شود.

مرحله سوم:

در این مرحله از تحقیق کلمات کلیدی، ما کلمات‌مان را بر اساس میزان جست‌وجو در ماه گذشته (Search Volume)، روند جست‌وجو در یک سال گذشته (Trend) و سختی رقابت و رسیدن به جایگاه بالا در این کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) اولویت‌بندی می‌کنیم.

اولویت‌بندی می‌کنیم تا متوجه شویم استفاده از کدام کلمات، اولویت و اهمیت بالاتری دارد.

هر چه میزان جست‌وجو یک کلمه یا عبارت بیشتر باشد، ضرورت توجه به آن و استفاده از آن کلمه برای بالا آمدن در نتایج جست‌جو بیشتر است.

اما وقتی سختی یک کلمه کلیدی بالا باشد، نشان می‌دهد که برای رتبه گرفتن در آن، زمان و انرژی بیشتری لازم است؛ حتی در بعضی کلمات، ممکن است رتبه گرفتن ارزشش را نداشته باشد. یعنی آنقدر آن کلمه یا عبارت پررقابت است که صرف هزینه برای کسب جایگاه در آن، بیشتر از سرمایه بازگشتی خواهد بود.

به همین خاطر ممکن است از خیرش بگذرید.

در این مرحله همچنین باید بررسی کنیم که در یک بازه زمانی خاص بهتر است از کدام کلمه کلیدی استفاده کنیم؛ همچنین ببینیم کاربران بیشتر از کدام روش نگارشی یک کلمه (کلماتی که روش‌های نوشتن متفاوتی دارند مثل فالوئر و فالوور) استفاده می‌کنند.

معیار مهم دیگری که در اولویت‌بندی به آن توجه می‌کنیم ارزش درآمدزایی آن کلمه است. در این معیار ما به این سوال پاسخ می‌دهیم که: «در کدام کلمات یا عبارات اگر رتبه بگیریم، احتمال درآمدزایی ما بیشتر است؟»

بنابراین در فایل اکسل‌مان روبه‌روی کلمات کلیدی 4 ستون باز می‌کنیم و این 4 معیار را می‌نویسیم تا برای تمام کلمات، هر معیار  را با یک عدد مشخص کنیم.

میزان جست‌وجوی هر کلمه کلیدی را ذیل گزینه Monthly Search volume در ابزارهای کیورد پلنر گوگل و kwfinder می‌توانیم مشاهده کنیم.

مرحله چهارم:

تا اینجا ما یک لیست از کلمات کلیدی داریم که بر اساس اولویت مرتب‌شان کرده‌ایم. حالا وقت آن است که از این کلمات کلیدی استفاده کنیم.

هر سایت به طور کلی 4 نوع صفحه دارد: صفحه دسته‌بندی محصول، صفحه دسته‌بندی مقاله، صفحه مقاله و صفحه محصول.

ما باید بدانیم که از کلمات کلیدی‌مان باید در کدام یک از این صفحات استفاده کنیم. آیا اگر راجع‌به یک کلمه کلیدی مقاله بنویسیم در جست‌وجوها بالا می‌آید یا اگر یک دسته‌بندی جدید با آن کلمه اضافه کنیم؟

پاسخ به این سوال بستگی دارد به رفتار کاربر دارد. مثلا وقتی کلمه «بیمه» را جست‌وجو می‌کنید، در صدر جست‌وجو شرکت‌های بیمه‌ای نمایش داده می‌شوند.

موتور جست‌وجو بر اساس رفتار کاربران متوجه شده است که کسانی که این کلمه را جست‌وجو می‌کنند، اغلب به دنبال شرکت‌های بیمه هستند.

وقتی «بیمه بدنه» را جست‌وجو می‌کنید، نتایج متفاوت می‌شود. حالا صفحات فرود سایت‌ها را می‌بینید که بر سر این کلمه با هم رقابت دارند.

اگر «مانتو» را جست‌وجو کنید، باز هم شاهد نتایج متفاوتی خواهید بود. ابتدا عکس‌های پربازدید به شما نشان داده می‌شود و سپس صفحات فروشگاهی برندهای پوشاک که به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهند.

اینکه کلمه یا عبارت کلیدی شما در چه نوع صفحه‌ای بهترین عملکرد را خواهد داشت، بستگی به رفتار مصرف‌کننده دارد. رفتار مصرف‌کننده را هم از سرچ گوگل می‌توانید درک کنید.

کلمه کلیدی خود را جست‌وجو کنید و ببینید چه صفحاتی را بالا می‌آورد. شما هم صفحه خود را بر اساس الگوی نتایج برتر بچینید.

اگر مقالات رتبه بهتری دارند، برای آن کلمه مقاله منتشر کنید. اگر نتایج برتر لندینگ پیج هستند، لندینگ پیج بسازید، اگر صفحه محصول بالاست، برای این کالا صفحه محصول بسازید و روی سئوی صفحه کار کنید.

مرحله پنجم:

این مرحله را خیلی‌ها فراموش می‌کنند. در حالی که به نظر ما مهم‌ترین مرحله تحقیق کلمات کلیدی است. در این مرحله، پس از اینکه هر صفحه را منتشر کردم، جایگاه صفحه و سلامت آن را زیر نظر می‌گیریم.

برای بررسی جایگاه کلمات کلیدی، در بازه‌های زمانی مرتب، می‌توانید هر کلمه کلیدی را در گوگل (یا سایر موتورهای جست‌وجو) جست‌وجو کنید و ببینید در چه جایگاهی قرار دارید. را در بازه‌های زمانی مشخص بررسی کنید. پیش از جست‌وجو، مرورگر خود را روی حالت incognito قرار دهید.

این کار وقت زیادی از شما می‌گیرد چون باید صفحات را یکی یکی چک کنید تا به لینک سایت خود برسید.

ابزارهایی مثل تریبون و جت سئو کار شما را خیلی راحت می‌کنند. شما یک بار کلمات کلیدی خود را در این ابزارها ثبت می‌کنید و این ابزارها هر روز جایگاه شما در گوگل را گزارش می‌دهند.

برای بررسی سلامتی صفحات و مانیتور کردن یو آر ال آنها می‌توانید از سرچ کنسول گوگل و سمراش کمک بگیرید.

این مطلب برشی بود از مقاله «تحقیق کلمات کلیدی؛ آموزش قدم به قدم کیورد ریسرچ» در مجله نیوزباکس. برای مطالعه متن کامل مقاله کلیک کنید.